Spackeltips!

Nedan följer instruktioner på hur man går till väga när man ska laga en liten lackskada på bilen. Fler tips på hur du spacklar finner du i form av filmer här.

Vilka typer av spackel finns det?
Handspackel brukar vara 2-komp. polyesterspackel, akryl- eller cellulosaspackel.När det gäller handspackel skiljer man även på allround- och finspackel. Allroundspackel används vid större utfyllnader. Finspackel vid finare. Ju närmare lacken ju finare (tätare) spackel.
Sprutspackel kan vara 2-komp. och polyesterbaserat eller 1-komp. akrylbaserat.

1. Börja med att rengöra ytan som skall repareras och området däromkring med silikonborttagning, thinner eller något annat lösningsmedel som inte är fett. Torka därefter torrt med en ren mjuk trasa.

2. Är det vanlig karosseriplåt som skall lagas slipar du lite lätt med slippapper. Är det fråga om större ytor kan du använda en slipmaskin. Lämpligt papper att använda är 80-korn. All eventuell rost måste bort. Om inte rosten avlägsnas noggrant kommer ny rostbildning att uppstå. Slipa skarven mellan reparationsområdet och det omgivande lackskiktet med ett 180-korn slippapper så att ytan blir så jämn och slät som möjligt. OBS! Är det en galvaniserad (förzinkad) plåtyta som skall repareras slipar du enbart ytan lite lätt med ett fint slippapper exempelvis 240-korn. Detta för att inte skada galven. Är det rost på ytan måste denna bort. Slipa med ett 80-korn slippapper. Är underlaget bar aluminium avfettar du först ytan med silikonborttagning. Därefter slipar du ytan lite lätt med ett fint slippapper 180-240-korn samt avfettar ytan igen.
Grunda därefter aluminiumytan med en 2-komp. epoxiprimer, Hagmans Grundprimer CA i ett tunt skikt, 10-15 våta my. Låt torka i 15 minuter.

3. Efter detta torkar du bort slipdammet med en klibbduk eller en annan luddfri trasa.
 

4. Blanda sedan till lämplig Stålplastprodukt på t.ex. ett blandningsblock. Samtliga våra produkter är 2-komponentiga polyesterspackel (utom Snabbspackel). Blanda inte mer åt gången än vad du förbrukar inom 4-5 minuter eftersom spacklet härdar fort efter tillblandningen.Ta en lagom mängd komp. A ur burken och tillsätt 2-3% härdare (komp. B, tuben). Rör ordentligt tills blandningen fått en jämn färg. Detta är viktigt.

5. Använd en plåt- eller gummispackel vid spackelarbetet. Är bucklan (skadan) mer än 3-4 mm djup bör du lägga på spacklet i omgångar d.v.s. spackla, slipa, spackla, slipa. Detta gör du för att få ett perfekt resultat.

6. När spacklet härdat, det tar 15-20 minuter, slipar du först med 120-korn torrslippapper. För att undvika sliprepor tar du efter detta exempelvis ett 180-korn papper. Därefter avslutar du med ett 320-korn papper. Använd slipkloss vid sliparbetet.

7. Lackar du direkt på spacklet kan det uppstå sugningar i lackskiktet med mattare topplack som resultat. Applicera därför först en grundprimer, exempelvis 1-K Rostskyddsgrund, röd (spray), Hagmans Grundfärg Grå (spray) eller Spray-Max Fyllprimer (spray) efter det att du skyddat omkringliggande ytor med skyddspapper. När primern torkat i 15 - 20 minuter lägger du, om ett mycket bra resultat önskas, på Stålplast Spray Filler 1K eller Spray Max Akrylfyller.

8. Efter omkring 30 minuter slipar du sprayspacklet lite lätt med ett 1000-korn eller finare våtslippapper. 

9. Tvätta än en gång med silikonborttagning (använd en mjuk, ren trasa). 

10. Efter detta torkar du med en klibbduk samt lägger på topplacken. Här följer du lackfabrikantens anvisningar.

 

Gyllene regler
• Var alltid noggrann med förarbetet.
• Följ alltid instruktionerna för produkten.
• Eftersträva alltid att utföra arbetet i en lokal med rumstemperatur på ungefär +20°C och normal luftfuktighet.
• Se till att ha en god ventilation.
• Hantera alltid produkterna med försiktighet och använd skyddsutrustning.

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår