Senaste nytt Ford GT40

2014-03-17 . Nu har lackningem av bilen påbörjats.  Klicka på bilderna för att se dem i ett större format.

Följ Magnus Viktorssons projekt, att bygga en egen Ford GT40.

Magnus uppdaterar med nya bilder allteftersom arbetet fortskrider. Bilderna hittar ni här. 
Till sommaren kommer Magnus och bilen att följa med Hagmans ut på evenemang. Ta då chansen att komma och se bygget
och ta en pratstund med Magnus, han har mycket att berätta om bygget.
Hagmans är stolt sponsor av detta projekt. Spackel, slipgrund, rostskydd, sprayfärg är några av de produkter vi sponsrat
med. Vill ni veta mer exakt vilka produkter som Magnus använt, hör av er till oss!

Bakgrund Ford GT40

Ford GT 40 är en segerrik modell som tillverkades i strax över 100 exemplar mellan 1964 till 1968. Målet var att tillsammans med Lola,

den Brittiska sportvagnstillverkaren, utveckla en bil som kunde vinna mytomspunna LeMans, vilket man gjorde med bravur 1966. För

100.000:- fick man en bil med 335hk som toppade 280km/h och gjorde 0-100 på ca 5-sekunder. Du får idag, om bilen körts av rätt

förare, betala upp emot 15. miljoner för ett original...

 

Bygga en Ford GT40

Min dröm

Jag började som liten att bygga plastbyggsatser som jag fick i present på julafton eller vid födelsedagar, byggsatserna stressade man ihop med blandat resultat. När man blev äldre ökade svårighetsgraden men även mitt intresse för bilar och bilbyggande. Drömmen om att bygga en egen bil har hela tiden funnits där men det var för ca två och ett halvt år sedan som jag började den långa resan med mitt projekt.

En lång resa

Jag började bygga en egen sportbil, en replika av den klassiska Ford GT40 från 60 talet. Resan är lång men rolig och glädjen när den står klar är nog svår att beskriva. Från början köpte jag delar som andra tillverkade men insåg snart att mycket inte höll måttet. Jag lärde mig CAD så nu konstruerar jag många av bilens detaljer själv, allt från 3D till vanliga platta plåtar. Det är hemligheten till en perfekt bil utan kompromisser.

Karossen köpte jag färdig, trodde jag. Ingen passform och plast med bara luftblåsor i. Det har blivit många glasfiberburkar och många intrimningar innan resultatet blivit bra nog. Nu står bilen på hjulen och små och stora detaljer tillverkas och monteras hela tiden. Några av de senaste små detaljerna som är klara är handbroms ok med fästen och ventilation till kupén. Jag känner en kille som jobbar inom militärflyget och inväntar just nu, med stor spänning, specialgjorda kylrör till min bil.

När blir den klar?

Många som känner mig frågar när bilen ska bli klar. Det vet jag inte svaret på men jag är snart i samma fas som utgifterna.   
Hoppas ni vill följa mitt bilprojekt tillsammans med mig. 

Magnus Viktorsson

För att se fler bilder klicka här. 

Senaste nytt om GT40

Sommaren gick fort men lite tid fick man till i garaget. Det som är gjort är att jag punktat ihop ett avgassystem, börjat få till lite rör och slangar för bränsle och olja. Ska svetsa ihop avgassystemet nu i vinter hoppas jag. Har jobbat många timmar till med spackling och gjutning av kaross för att få till en fin passform. Nu ligger det en fin slipgrund på hela karossen. Väntar bara på lite mer energi för att få till den sista precisionen innan lack. Var på Goodwood revival i höst, en racinghelg fylld av GT40s. Där träffade jag Kenny Bräck som körde en riktigt fin Ford GT40 som var lackad som Essex Wire sponsrade bilen gjorde 1966 på Le mans. Hade lite idéer innan om att lacka bilen som den men efter den helgen så har jag bestämt mig för att den ska bli lackad vit med röd rand och svarta fält. 

Nu i vinter hoppas jag att jag ska ha installerat ett styrsystem till motorn och att bränsle olja och vatten rör är kopplade så att motorn kan andas av sig själv.
Bilder från hösten 2013 finner ni här.
// Magnus Viktorsson


Statusuppdatering sommar 2013

Det går framåtmed bygget och samtidigt är det många andra intressen som tar tid.Man måste ju vara förberedd på racingbanorna när GT40 är klar så detkörs lite BMW E30 som banracingbil. Den kräver ju underhåll också kan man säga :)
Det som ligger närmast nu är att få klart allabränslerör och slangar. Bygga ett avgassystem men crossover teknik ochfå ett styrsystem till motorn.
Allt ligger och väntar så jag hoppas att det ska hända grejer under sommaren.
Snart hoppas jag också vara klar med karossen för lack. Kommer bli en 1års lack först för att sedan göra det på riktigt. Det är bra attlackera bilen för att sedan ha det som grund för vidare slut finish.

Bilder från sommaren hittar ni här.

En skön sommar hälsar

Magnus Viktorsson




Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår